W ostatnich dniach dotarła do nas bardzo smutna informacja, na początku kwietnia zawaliła się część pałacu w Starej Dobrzycy. Ten symboliczny obiekt znika na naszych oczach.

Fatalny stan budynku, brak jakichkolwiek prac zabezpieczających, takiego smutnego finału można było się spodziewać.

Dawny majątek rodu Borków nie przetrwał naszych czasów! 

 

fot. Zawalona zachodnia część pałacu w Starej Dobrzycy

Oficjalne wzmianki o pałacu w Starej Dobrzycy

Stefan Bork przed 1602 r. postawił w Dobrzycy dwór, który jest odnotowany w dokumencie z tegoż roku. Od 1697 r. Dobrzyca przeszła na własność rodziny Bonin. W XVII w. po założeniu Nowej Dobrzycy do nazwy wsi dodano przymiotnik Alt (Stara). Około połowy XVIII w. młodsza córka Ulryka-Bogusława von Bonin - Zofia Augusta Ulryka otrzymała w posagu majątek, wychodząc za mąż za Henninga von Brockhausena. Z ok. 1777 r. pochodzi opis majątku, w którym wymieniono dwór. W 1798 r. dobra zostały własnością Friedricha Lehmanna, krewnego Boninów.

W połowie XIX w. były zaś w posiadaniu rodziny von Bűlow. Wg opisu wsi z 1874 r. majątek należał do rodziny von Knebel. Były w nim 22 budynki mieszkalne, 34 inne i 1 przemysłowy. W Dobrzycy znajdowało się także 12 gospodarstw chłopskich (bauerhofów) i 1 zagrodnicze, w których było łącznie 14 budynków mieszkalnych. W ciągu XIX w. następowały wielokrotne zmiany właścicieli majątku. Na początku XX w. (1905 r.) należał do rodziny Rantzau, a od 1917 r. do 1945 r. do rodziny Fincken von Finkenstein. (źródło: "tygodnik łobeski",powiatlobeski.pl 2014 rok)

fot. Resko/Regenwalde, www.facebook.com/resko.regenwalde

Był jeszcze do uratowania

Po wojnie budynki zespołu pałacowego nadal były wykorzystywane. Mieszkali w nich pracownicy Nadleśnictwa Resko. W dużej mierze obiekty zostały rozkradzione i zdewastowane, pozyskiwano z nich m.in. materiał budowlany. Obok pałacu stała ogromna stodoła, ze względu na zły stan techniczny w 1999 roku została zburzona. Teraz pałac jest własnością prywatą, zresztą wszędzie na murach informowały o tym tabliczki. Niestety nie udało nam się ustalić, kto teraz jest właścicielem tego obiektu. 

Takich obiektów jest więcej na terenie gminy Resko. Całkiem niedawno opisywaliśmy historię zespołu pałacowego w Iglicach: 

"Kiedyś piękna rezydencja, później zakład poprawczy. Pałac w Iglicach popada w ruinę!"

 

fot. Jedne z ostatnich zdjęć pałacu przed zawaleniem

Jest niebezpiecznie

Dokładnie z 1/2 kwietnia runęła zachodnia ściana pałacu, budynek od dawna groził zawaleniem. Był prowizorycznie zabezpieczony przed wejściem przez osoby postronne. Teraz jest jeszcze niebezpieczniej, po zawaleniu można bez problemu dostać się do środka. Dalsze części budynku również są w fatalnym stanie i w każdej chwili może dojść do tragedii.

Do dzisiaj nikt nie zabezpieczył rumowiska. Robi się coraz cieplej i coraz więcej osób odwiedza to miejsce, nie trudno sobie wyobrazić co może się stać.

fot. Pałac w Starej Dobrzycy po zawaleniu części budynku (1/2/04/2017r.)

Poniżej pozostałe zdjęcia pałacu w Starej Dobrzycy.

Zdjęcia do artykułu udostępniła Maryla Centała, pozostali autorzy zdjęć Grzegorz Pietrzak, Ewa Chmielewska oraz Damian Rynkiewicz. Dziękujemy bardzo.

Film z 2014 roku. Autor malowniczych ujęć z drona: Mirosław Kęsy

Resko24.pl

Komentarze  

von Kumerow
+6 # von Kumerow 2017-04-12 05:41
W ramach prowadzonej akcji ratujmy zabytki, polecam kolejny temat z terenu gm. Resko

- stacja kolejowa Komorowo.

Obiekt niszczejący, po eksmisji ostatniego domownika (sierpień 2016 r.).

Namiar: N 53 ⁰48′21,66; E15⁰21′53,9
Zgłoś administratorowi
Kolejorz
+3 # Kolejorz 2017-04-12 07:07
Linia kolejowa nr 420 z Worowa do Wysokiej Kamieńskiej przebiegała przez Resko, Płoty i Golczewo, jej długość - 60 km. Poszczególne odcinki otwarte zostały: w 1906 r. Worowo – Resko, 1909 r. Resko – Golczewo, 1910 r. Golczewo – Wysoka Kamieńska. W 1992 r. zamknięto znaczną część linii dla ruchu pasażerskiego i towarowego. Obecnie linia jest nieprzejezdna.
Zgłoś administratorowi
Kolejorz
+2 # Kolejorz 2017-04-12 07:29
pozostałości torowiska po zamkniętej w maju 1992r dla ruchu pasażerskiego tej linii.

ruch pociągów odbywał się trakcją spalinową przez wagony spalinowe serii SN61 (Michałek).
Zgłoś administratorowi
M
+5 # M 2017-04-12 08:19
I tutaj pojawia się pytanie czy jest to może własność PKP a to jest państwo w państwie i napewno nikt się nie pofatyguje żeby otym pomyśleć a może wyremontować i zrobić mieszkania socjalne i tak utrzymywanie przez gminę zamiast sponsorować darmozjadów i umazac długi to przesiedlać do niższych standardów i dalej od miasta bo siedzą na ławkach i śmieją się z nas charujacych bo im się należy a nam przekracza 3zlote i tak dobrze że pozbyto się tych żuli z centrum miasta
Zgłoś administratorowi
kamila
-3 # kamila 2017-04-12 22:01
szkoda, że nikt w artykule nie wspomniał o ciekawej historii pałacu z czasów II wojny światowej. Przeciez w czasach, kiedy jezioro służyło za poligon doświadczalny Krigsmarine, obsługa techniczna zamieszkiwała właśnie dworek rodziny von Finkenstein... Tyle faktów olać, a wspomnieć o gospodarstwach chłopskich? eh
Zgłoś administratorowi
Kriegsmarine
+1 # Kriegsmarine 2017-04-13 08:38
Kriegsmarine w Dobrzycy to prawie taka sama sensacja jak stocznie w Radomiu....

ale, idąc dalej tym tropem należy wspomnieć, że "to co testowano" w Dobrzycy produkowano w Resku fabryka maszyn rolniczych Carla Sprengela.
Zgłoś administratorowi
lucek
+1 # lucek 2017-04-13 14:12
To co produkowano to nie w fabryce maszyn Carla Sprengela i testowano w Dobrzycy ale nie tej co wszyscy myślą Przypominam jezioro i miejscowość nazywa się Stara Dobrzyca
Zgłoś administratorowi
młynarz
+2 # młynarz 2017-04-13 19:02
na wchód patrząc był Döberitzer Mühle,
ale to nie młyn ... to ruiny
Zgłoś administratorowi
Bogdan
0 # Bogdan 2019-01-30 18:03
30 stycznia 2019 - stan pałacu: zawalona część cz. Mur u góry od tylnej strony pęka we fragmencie (grozi zawaleniem). Tabliczka "ROBOTY BUDOWLANE" i inne - wiszą. :/
Zgłoś administratorowi

Komentarze można dodawać po zalogowaniu. Zapraszamy do dyskusji.

Zaloguj
x
x
Zarejestruj
x