Portal Resko24.pl - Menu boczne
Pin It

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Łobzie od kilku lat corocznie prowadzi badania przesiewowe w kierunku ryzyka dysleksji, czyli specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Badaniem tym objęte były wszystkie dzieci rozpoczynające naukę w klasie pierwszej na terenie całego powiatu łobeskiego.

W bieżącym roku przebadano łącznie 461 dzieci w tym 180 sześciolatków, 271 siedmiolatków oraz 10 dzieci ośmioletnich po wcześniejszym odroczeniu. Badanie obejmowało najważniejsze funkcje zaangażowane w procesie czytania i pisania, a więc percepcję wzrokową (odbiór i przetwarzanie bodźców wzrokowych), słuchową (umiejętność dzielenia wyrazów na głoski i łączenia ich w wyrazy), sprawność manualno - graficzną (przygotowanie do nauki pisania) oraz lateralizację (dominację oka i ręki dziecka). Nieskorygowane w porę zaburzenia w obrębie którejś z tych funkcji mogą poważnie utrudnić nabywanie umiejętności czytania i pisania i powodować dysleksję rozwojową.

W grupie dzieci sześcioletnich tylko ok 26 % dzieci przejawiało pełną gotowość do nauki czytania i pisania. Wśród pozostałych 74% obserwowano deficyty rozwojowe różnego stopnia i nasilenia w zakresie percepcji wzrokowej, słuchowej lub sprawności manualno- graficznej. Aż 41,6% dzieci sześcioletnich wymagało dodatkowych ćwiczeń percepcji wzrokowej i sprawności manualno - graficznej. 20.5 % potrzebowało usprawniania percepcji słuchowej. 10.5 % sześciolatków miało niedokończony proces lateralizacji.

Nieco lepsze wyniki uzyskały siedmiolatki. W tej grupie wiekowej pełną gotowość szkolną stwierdzono u ok. 38% dzieci. 62 % uczniów wymagało pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie dodatkowych ćwiczeń lub specjalistycznych zajęć. W zakresie percepcji wzrokowej 35 % dzieci potrzebowało wspomagania. Obniżoną percepcję słuchową zdiagnozowano u 14,7% dzieci, a niższą sprawność manualno-graficzną prezentowało 18,8 % dzieci. Wśród siedmiolatków niższy jest także odsetek dzieci z niedokończoną lateralizacją – 7%.

Wyniki badań wskazują na lepsze przygotowanie do nauki dzieci siedmioletnich. W obu grupach wiekowych większość dzieci rozpoczynających naukę nie ma pełnej gotowości szkolnej. Dlatego ważne jest przeprowadzenie wstępnej diagnozy na początku roku szkolnego i otoczenie dzieci odpowiednią pomocą. Dużą rolę mają również rodzice, którzy od najmłodszych lat powinni stymulować rozwój dziecka poprzez właściwy dobór zabaw i zabawek. Zachęcamy także do korzystania z pomocy naszej placówki. Psycholodzy, pedagodzy logopedzi ocenią rozwój dziecka oraz podpowiedzą, jak ćwiczyć w zabawie określone umiejętności.

Powiatlobeski.pl

R24PL
Redaktor: R24PL

Twoja reakcja na artykuł?

Komentarze można dodawać po zalogowaniu. Zapraszamy do dyskusji.

Zaloguj
x
x
Zarejestruj
x