Oprócz lokalizacji (lotnisko rozciąga się równolegle do linii brzegowej), wyjątkowa jest także jego historia. Zbudowane w latach 30-tych lotnisko wykorzystywane było w czasie czasie II Wojny Światowej przez jednostki Luftwaffe, które dokonywały w owym czasie nalotów na Polskę. Dziś na tym terenie działa Aeroklub Ziemi Kołobrzeskiej.
Lotnisko w Bagiczu
Po wojnie na terenie lotniska stworzono autonomiczna strefę, w której stacjonowało około 2000 radzieckich żołnierzy. Od 1956 roku stacjonowały tam samoloty MiG 21, MiG 23 oraz śmigłowce Mi 8 i Mi 24. Według źródeł historycznych na terenie lotniska znajdowały się także obiekty służące do przechowywania broni masowego rażenia. Po opuszczeniu lotniska w Bagiczu przez wojska radzieckie wiosną 1992 roku jego teren włączony został częściowo do miasta Kołobrzeg, a częściowo do gminy Ustronie Morskie. Podział taki obowiązuje do dnia dzisiejszego.
Od wielu lat przyszłość lotniska w Bagiczu budzi wśród miłośników lotnictwa niepokój i trudno się dziwić, bo rzecz dotyczy wyjątkowego, bo najpiękniej położonego lotniska w Polsce. Ten niepokój może pogłębiać brak odpowiedniego zaangażowania lokalnych władz samorządowych jakąkolwiek formą pomocy w celu utrzymania jego infrastruktury. Z całą pewnością głównym beneficjentem lotniska jest miasto Kołobrzeg i Ustronie Morskie.
Dziś śledząc losy tego obiektu, nie wygląda to zbyt optymistycznie. Część pasa startowego od strony Ustronia Morskiego została rozebrana. Od strony Kołobrzegu wcale nie jest lepiej, część terenów zostało zarezerwowanych na potrzeby Sunrise Festival. Niby dobrze, że chociaż w ten sposób próbuje się wykorzystać te tereny, ale nie wiadomo dlaczego ogrodzenie terenów festiwalowych dosłownie styka się z pasem startowym. Większość infrastruktury lotniskowej już dawno została rozebrana.
Aeroklub Ziemi Kołobrzeskiej
Dojazd do terenów lotniska nie należy do najprostszych, głównie brakuje tam dobrego oznakowania. Można tam dotrzeć dwoma drogami, jadąc od strony Kołobrzegu (droga krajowa nr 11 Kołobrzeg - Koszalin) przez tereny osiedla mieszkalnego Podczele (dzielnicy Kołobrzegu), które leży nad samym morzem, około 8 km na wschód od centrum Kołobrzegu. Lub drogą prowadzącą do lotniska, od strony miejscowości Bagicz, która znajduje się również przy drodze krajowej nr 11.
Obecnie lotnisko nie ma statusu publicznego - na korzystanie z niego wymagana jest zgoda zarządzającego, obiekt działa sezonowo. Z długiego niegdyś na 2,5 km pasa wykorzystywana jest tylko jego krótka część - trochę ponad 1000 m, będąca w granicach gminy Ustronie Morskie. Na terenie lotniska działa Aeroklub Ziemi Kołobrzeskiej, który skupia pasjonatów lotnictwa. Wybierając się w to miejsce liczyłem tylko na możliwość zrobienia zdjęć lotniska i samolotów. Będący na miejscu członkowie aeroklubu dali mi pełną swobodę działań.
Po zdjęciach, przyszedł czas na rozmowę, oczywiście w każdym słowie dało się wyczuć, że są pasjonatami. Pilot Jan Kozioł oraz Jacek Paszkowski - kontroler lotów (obecnie na lotnisku w Goleniowie), opowiadlai mi o obecnej sytuacji lotniska w Bagiczu. Aby przetrwać, pasjonaci chwytają się wszelkich możliwości z trudem utrzymując swoją statutową działalność. Dziś areoklub realizuje loty fotograficzne, reklamę powietrzną (holowanie banera), loty widokowe nad Kołobrzegiem oraz szkolenia, m.in. do licencji pilota samolotowego PPL(A).
W końcu padła propozycja, że będę mógł zrobić zdjęcia z samolotu. Lecieliśmy ultralekkim samolotem Tecnam P2002 Sierra, dzięki temu mogę podzielić się obszerną relacją fotograficzną i filmową.
Wrażenia z lotu niezapomniane!
https://resko24.pl/aktualnosci/3478-wyjatkowo-polozone-bo-tuz-nad-morzem-lotnisko-bagicz-k-kolobrzegu-zdjecia-film.html#sigProId3031315546
Lot samolotem Tecnam P2002 Sierra:
Sytuacja na mapie:
Resko24.pl, zdjęcia i film: Piotr Bartnicki